Pierwsze lata życia dziecka mają szczególne znaczenie dla całego jego rozwoju, dlatego jest bardzo ważne, by ten czas został jak najlepiej wykorzystany. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka to wielospecjalistyczna, kompleksowa, skoordynowana i ciągła pomoc dziecku i jego rodzinie od chwili wykrycia pierwszych symptomów nieprawidłowego funkcjonowania do czasu podjęcia przez dziecko nauki w szkole podstawowej. W ramach wczesnego wspomagania organizowane są zajęcia w wymiarze od 4 do 8 godzin miesięcznie, które dopasowuje się do indywidualnych potrzeb dziecka.
Obejmujemy opieką dzieci zagrożone niepełnosprawnością i niepełnosprawne:
- z niepełnosprawnością intelektualną,
- z uszkodzeniem OUN,
- z autyzmem i całościowymi zaburzeniami rozwojowymi ze spektrum autyzmu,
- z niepełnosprawnościami sprzężonymi,
- z opóźnieniem rozwoju mowy i języka,
- z różnorodnymi dysfunkcjami rozwojowymi.
Nasz doskonale wykwalifikowany i doświadczony zespół terapeutów organizuje kompleksową i profesjonalną terapię dzieci o zaburzonym rozwoju. Metody pracy z dzieckiem dobierane są do potencjalnych możliwości dziecka i jego indywidualnych potrzeb, biorąc pod uwagę wiek dziecka, poziom rozwoju psychoruchowego oraz niepełnosprawność. Zajęcia przebiegają przede wszystkim w oparciu o zabawy, które mają charakter terapeutyczny.
Zajęcia w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju odbywają się na terenie szkoły, w salach przystosowanych dla małego dziecka – w gabinecie psychologa, logopedy, sali do integracji sensorycznej, sali doświadczania świata, sali do gimnastyki korekcyjnej, sali gier i zabaw.
Zasady przyjęcia dziecka na zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju
- Na zajęcia przyjmuje się dzieci na wniosek Rodziców/Opiekunów prawnych na podstawie wydanej przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną lub Poradnię Specjalistyczną opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.
- Rodzice/Opiekunowie prawni proszeni są o kontakt telefoniczny w celu ustalenia terminu rozmowy wstępnej.
- Rodzice/Opiekunowie prawni są zobowiązani do dostarczenia następujących dokumentów:
- Opinii wydanej przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.
- Skierowania na zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju do ZSS nr 6 wydanego przez Specjalistyczną Poradnię Wczesnej Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej na ul. Półkole 11.
- Podania Rodzica/Opiekuna prawnego do Dyrektora ZSS nr 6 w Krakowie o przyjęcie dziecka na zajęcia.
- Przyjęcie dziecka do ZSS nr 6 następuje po uprzednim osobistym spotkaniu z dzieckiem i Rodzicami/Opiekunami prawnymi.
Ważne
Nie jest konieczne posiadanie orzeczenia o niepełnosprawności wydawanego dla celów zasiłkowych przez Zespół Orzekania o Niepełnosprawności.
Zadania zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Do zadań realizowanych przez zespół Specjalistów w ramach wczesnego wspomagania rozwoju należy:
- jak najwcześniejsze wykrycie opóźnień lub zagrożenia niepełnosprawnością, podjęcie odpowiednich oddziaływań i prowadzenie ich aż do podjęcia przez dziecko obowiązku szkolnego,
- skoordynowanie oddziaływań różnych specjalistów w zależności od potrzeb dziecka,
- dostosowanie programów edukacyjno-terapeutycznych do indywidualnych potrzeb dziecka w zakresie rodzaju i intensywności oddziaływań,
- przygotowanie i pomoc rodzinom w rehabilitowaniu dziecka w domu oraz świadomym, prawidłowym pielęgnowaniu dziecka,
- dostarczenie rodzicom informacji o uprawnieniach i możliwych formach pomocy, niezbędnych adresach instytucji itp.,
- aktywizowanie rodziców do współudziału w tworzeniu i realizacji indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych,
- śledzenie przebiegu realizacji i efektów programu, stałe aktualizowanie i modyfikowanie założeń, aktualizowanie diagnozy.
Zespół organizuje i prowadzi zajęcia:
- korekcyjno- kompensacyjne,
- terapii Integracji Sensorycznej,
- logopedyczne,
- terapeutyczne obejmujące terapię zachowań i emocji,
- gimnastyki korekcyjnej-wspierające rozwój ruchowy,
- z rodzicami w postaci instruktażu, informacji, spotkań psychoedukacyjnych.
Zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w ZSS nr 6 tworzą specjaliści doświadczeni w pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju. W naszym zespole mamy:
neurologopedów,
logopedów,
fizjoterapeutę,
terapeutów integracji sensorycznej,
terapeutę stymulacji słuchowej metodą Johansena,
pedagogów wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z pedagogiką Montessori,
pedagoga wieloprofilowego usprawniania,
pedagogów specjalnych.
Skład zespołu:
Katarzyna Czyszczoń – Koordynator
Natalia Bagińska, Agnieszka Bodzioch, Alicja Charkiewicz–Wilczek, Agnieszka Głaz, Justyna Jeżowska, Iwona Kozioł, Marta Margasińska, Sylwia Nowak, Michał Pinkowicz, Beata Rosińska, Renata Strojniak, Aleksandra Zych